Der Müde Tod var den filmen som markerte Fritz Langs internasjonale gjennombrudd. Filmen handler om hvordan en ung kvinne får tre forsøk på å redde sin kjærestes liv. Handlingen re lagt til tre ulike kulturer og tidsaldre, tydelig inspirert av D.W. Griffiths Intolerance.
Fortellingen trekker inn en rekke mytologiske figurer kjent fra den tyske romantikken, noe som passer perfekt til Fritz Langs ekspresjonisme.
Nettopp ekspresjonismen var den retningen som ga den tyske kunstfilmen internasjonal oppmerksomhet i perioden rundt 1920. Etter å ha spredd seg via bildekunst, musikk, og arkitektur fikk denne stilretningen sitt definitive gjennombrudd med Robert Wienes film Dr. Caligaris kabinett fra 1919.
Ekspresjonismen kjennetgens av fokus på subjektive opplevelser og tolkninger av omverdenen. Kunstnerne la vekt på å vise følelser, noe som gjerne medførste at man fjernet seg fra en realistisk fortellerform.
Louis Buñuel, kanskje den som tok ekspresjonsimen lengst innen filmen, skal ha sagt at det var gjennom "Der Müde Tod" at han oppdaget filmen.
Regi: Fritz Lang
Foto: Fritz Arno Wagner, Erich Nitzschmann, Hermann Saalfrank
Komponist: Giuseppe Becce
Manus: Thea von Harbou, Fritz Lang
Skuespillere: Lil Dagover, Rudolf Klein-Rogge, Bernhard Götzke, Walter Janssen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.