Helt fra åpningssekvensen - et morgentog på vei inn til Berlin, frem til sluttsekvensen - et innblikk i storbyen flammende natteliv, finnes det en musikk i bildene som fører oss gjennom trange passasjer, ut på åpne plasser og inn i storbylivets puls. I lag med Edmund Meisels originale musikk, dannes en svevende og poetiske collage over Berlin anno 1927. Da Berlin, en storbysymfoni så dagens lys, var det et resultat av flere personers ønske om et pustehull fra de studiobaserte oppdiktede fiksjonene som regjerte filmindustrien.

I sin samtid så mange på Ruttmanns bruk av montasjeteknikker som usammenhengende og uten mening. Selv om Ruttmann benyttet seg av etablerte fortellergrep var det noe nytt når han benyttet montasje som et rent estetisk virkemiddel. Kontroverser omkring klippingne gjorde at Carl Mayer trakk seg fra prosjektet før filmen var ferdig. Berlin: Die Sinfonie der Großstadt har dermed blitt stående som Walther Ruttmans verk.
(ref. NFI)
Tyskland 1927
Regi: Walter Ruttmann
Manus: Karl Freund, Carl Mayer
I 2001 gjorde Thomas Schadt en slags remake, i alle fall en film med en svært beslektet tittel - Berlin: Sinfonie einer Großstadt - og med samme tema.
Filmen kan nå sees her
SvarSlett